cropped-WhatsApp-Image-2018-04-13-at-17.16.01-1.jpeg

18 Mei 2018

Lang niks van ons laten horen! Maar zeker niet stil gezeten!
Na een goede stage periode, waar we veel hebben kunnen doen, moesten we weer terug naar school.

In de laatste weken van stage  is er nog veel gebeurd! We hebben de boot weer op de kop gelegd om de romp af te kunnen maken.  De romp die al een goede 3 lage epoxy had moest nog strakker gemaakt en gelakt worden.

   

Dus was het een kwestie van schuren en schuren..,.
Daarna 3 lagen primer aan brengen.

En toen weer schuren… en de waterlijn afplakken!

En na anderhalve week schuren konden we eindelijk een beetje resultaat zien!
De lak kon er op de eerste 2 lagen in elk geval daarna was het weer schuren en nog 2 lagen!
Wat antifouling op de onderkant terug draaien maar!

Zo stond ie er bij aan het eind van de stage!
       

Op school zijn we begonnen aan het dek. Eerst moest het onderdek er op gelijmd die was gelukkig al voor bereid op stage en kon zo verlijmd worden.
Nu konden we beginnen met het maken van de massief mahonie houten potdeksel (De dek rand die van voor te achter loopt). makken van de mahonie latten die op het voor en achterdek komen. Ook konden we verder met het maken van het stuurconsole. in middels hadden we alle rand apparatuur en besturing voor de motor binnen en kon dit pas worden gemaakt!

 

 

cropped-WhatsApp-Image-2018-04-13-at-17.16.01-1.jpeg

Week 3 aan de boot 5 t/m 9 maart

Deze week konden we weer aan de boot werken.
We hebben helaas niet de volledige week kunnen benutten door wat andere klussen voor de Werf.

We zijn gestart met het maken van het laatste deel van de rugleuning voor in de punt.
Daarna zijn we langs geweest bij Wamo watersport geweest.
Na wat overleg konden we daar voor een mooie prijs een motor kopen.

Het is de Yamaha 50 pk 4 cilinder met elektrische trim geworden.
Nu we deze beslissing hebben genomen werd het ook tijd voor de volgende..
Het stuurconsole en de plaats er van, na veel discussie en veel tekenen zijn we nu maar een concept gaan maken.

zo iets moet het worden maar dan wat mooier allemaal. maar qua hoogte leek het heel wat en konden we hier wel van uit gaan.
Dus toen een plan gemaakt voor het definitieve console. na wat rond bellen hebben we ronden hoeken gekregen van https://www.gebogenhout.nl/

Toen was er een begin en een weekend!

cropped-WhatsApp-Image-2018-04-13-at-17.16.01-1.jpeg

VRIJDAG 9 DECEMBER

Vandaag zijn we verder gegaan met de mal van de voorsteven. We hebben ervoor gekozen om de voorsteven te lamineren (allemaal latten van 6 mm op elkaar verlijmen).
Voor het klemmen van de lagen mahonie moesten er gaten in de mal gemaakt worden op de stationair boor.
Nadat we de mal af hadden zijn we het hout gaan machineren, 20 latten van 6 mm dik, 70mm breed en 2800 mm lang. We hebben er eerst 1 gemaakt en gekeken hoe makkelijk deze om de mal gebogen kon worden. Na het testen (wat goed ging) zijn we de latten gaan machineren.

De voorsteven hebben we vandaag gelijmd en kan nu uitharden tot en met woensdag 14 dec.

cropped-WhatsApp-Image-2018-04-13-at-17.16.01-1.jpeg

VRIJDAG 2 DECEMBER

sNa dat Woensdag het basis raster getekend was konden we nu beginnen met het tekenen van de lijnen van de boot. We begonnen met het uitzetten van de zeeglijn. deze was niet zo maar strokend te krijgen toch een foutje in de table of offsets? toen de zeeg er strokend opstond zijn Job en Wiebe de kiel en de voor steven gaan tekenen en Daan is de boot in Rhinoseros afgaan maken en daar de bouwspanten teken voor de CNC frees. De voorsteven klopte goed, het was mooi dat we de voorsteven hadden aan de hand van de tekening konden we later beginnen aan de mal voor het lamineren van de voorsteven. Daarna hebben we het boven aanzicht uitgezet en de chine (de Knik) van boven- en zijkant gezien.

 

cropped-WhatsApp-Image-2018-04-13-at-17.16.01-1.jpeg

WOENSDAG 30 NOVEMBER

Vandaag zijn we begonnen aan de 1 op 1 tekening. De 1 op 1 tekening is op ware grote en geeft de mogelijkheid om al je maten over te kunnen nemen voor de bouw. Daar naast kan je vaak al goed zien of de het allemaal strokende lijnen zijn. Om aan de lengte van 6,7 meter te komen hebben we drie Mdf platen aan elkaar gemaakt. Het begin is getekend, vrijdag zullen we knallen om er voor te zorgen dat hij al zo goed als af is.

daan