Update, week 5 t/m 9 februari 2018

Deze volledige week konden wij werken aan onze boot, onder andere aan de afwatering latten, motor constructie en de constructie voorin de zitting waar de tank onder komt.

Wij hebben nu de afspraak met onze stage begeleider bij Rhebergen multihull yachts om de ene week aan onze boot te werken en de andere aan projecten die hij voor ons klaar heeft liggen.

De afwatering latten hebben we deze week geklemd onder de zitting met lijm tangen zodat we deze vast konden schroeven en een paring konden geven ( je geeft latjes een paring zodat je weet wat boven en onder is en rechts en links).
Nadat alle latten vast geschroefd waren hebben we epoxy aangemaakt en deze latten geïmpregneerd zodat we daarna konden insmeren met epoxy aangemaakt met katoen voor een sterke lijm verbinding.
Nadat  deze verlijmd en vastgeschroefd zaten hebben we de hele zitting en latjes in de epoxy gezet en de hele week laten uitharden.

 

 

In de luiken zelf zijn gaten gefreesd voor een mooi stuk rvs beslag waarmee je het luik er gemakkelijk uit kan tillen. (zie foto nmr 2).

Voor in de boot zal er ruimte komen voor een tank. Deze tank zit onder de bank waar de twee zittingen samen komen.
We moesten ervoor zorgen dat je dit stuk bank er gemakkelijk uit kan halen zodat als er wat is je er makkelijk bij kan.

We hebben de twee kopse kanten van de bank afgezaagd met een liniaal zaag en deze aan elkaar gemaakt met de lamello frees.
onder dit stuk bank hebben we twee massief houten latten koud op vast geschroefd die in spant drie in een sponning vallen en in spant twee op een andere massieve lat vallen. Hierdoor kan je deze er makkelijk uithalen en er weer in doen.

De grote vraag voor de ruimte achter in de boot is wat we met de motor gingen doen.
Gaan we een sterndrive er in zetten, een buitenboord motor in een bun of een buitenboord moor aan de spiegel. De keuze is gevallen op een buiten boord motor die aan de spiegel zal worden bevestigd.
We hebben al een tekening van de motor weten te bemachtigen zodat we afgelopen week konden beginnen met de constructie achterin.
Eerst hebben we de tekening goed doorgenomen en deze in Rhino gezet, Daaruit hebben we de grote knieën (ander woord voor steunen) 1 op 1 gehaald en uigeprint op de plotter.
Deze tekening hebben we uitgesneden en op een stuk 3 mm multiplex geplakt zodat we een goeie mal hadden.
Later hebben we de knien met deze mal uitgezaagd en in de boot gezet.
De horizontale delen hebben we zelf ingemeten en er daarna koud in gezet.
Ook is de laatste spant er in gezet. In deze spant zijn wat extra gaten gezaagd zodat we overal goed bijkunnen.

De hele constructie is één keer koud in elkaar geschroefd en daarna in de epoxy gezet en verlijmd.
tussen het koud erin zetten van de constructie is de spiegel op maat gemaakt en een tweede plaat er tegen aan gezet zodat er extra dikte en sterkte is voor het bevestigen van de motor.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *