Programma van Eisen

Constructie

Bouwbed

Het bouwbed voor de boot gaan we maken van vuren houten balken 70×40. Twee latten aan de buitenkant, aan de kop en er tussen een verdeling van 3. Dat is dus 2 lengte balken en 5 dwarse. In het hart van de constructie zullen we een touw spannen die het hart duidelijk zichtbaar maakt. Voor het touw moeten we inkepingen maken in de dwarse balken.

Spanten

We gaan de spanten maken van plaatmateriaal. Dit omdat het goedkoper is dan massief en makkelijk te bewerken is met de cnc machine. Als je goede kwaliteit 18 mm plaatmateriaal gebruikt dan verlies je ook niet veel kracht ten opzichte van massief.

Romp bouw

De romp gaan we overnaads bouwen van Bruynzeel plaatmateriaal 10/15 mm dik. We kiezen voor Bruynzeel omdat het een hoge kwaliteit plaat is met garantie. De plaat zullen we daarna afwerken met epoxy en glasvezel . De platen zullen we verlijmen met een epoxy. Boven water gaat we lakken en onderwater komt een pansercoat.

Impregneer: We gaan de plaats eerst impregneren met een impregneer van  Gurit type Eposeal 300.

Epoxy: Epoxy heb je in heel veel soorten en merken. Als hoofd Epoxy kiezen wij voor THV-500 van Poly-service.  De reden daarvan is dat we het heel makkelijk  kunnen mengen met glasbubbel of katoenvezels.

Glasbubbels: Glasbubbels kan je gebruiken om met Epoxy te plamuren. We gaan de glasbubbels van Poly-service gebruiken. 

Katoenvezels: Katoenvezels kan je gebruiken om te lijmen met Epoxy. We gaan de katoenvezels van Poly-service gebruiken.

Interieur

We gaan het hele interieur helemaal naar onze eigen zin maken. We willen veel zitruimte. De bekleding word van leer. In de punt van de boot gaan we een bedbank idee maken, maar als je met meer wilt zitten dan kan je de tussen unit naar beneden laten zakken en dan heb je een open stukje zodat je in een kring kan zitten. Bij het stuur komt een een persoonszit die kan draaien. Achter in de boot willen we een grote U-bank maken. De hele boot word voorzien van oplaad-punten en bekerhouders. Deze maken wij om de kans dat er wat om valt zo klein mogelijk te houden.

Techniek

De motor

Als motor willen we heel graag een elektrische motor als het budget het toe laat. Als andere opties hebben we een hybride motor. Het nadeel daarvan is dat het toch nog erg duur is en dat je dan voor een klein beetje meer  een volledige elektrische motor kunt hebben. Wat wel een goede goedkopere oplossing is, is een diesel met een sterndrive omdat de motor achter in de boot geplaatst is. 

Stroom voorziening

We gaan de hele boot voorzien van stroom voor verlichting oplaad-punten en koelkasten. We willen graag een DYNAC SEMI TRACTIE ACCU 12 VOLT 125 AH TYPE 96002 gebruiken omdat deze voldoende stroom levert voor ons gebruikt. De stroom kabels gaan we onder het dek leggen door pvc buizen zodat er geen water bij kan komen. We weten nu nog goed hoe we het allemaal aan kunnen sluiten en aanleggen, zeker nu we het eerst zelf gaan proberen. Mocht dat niet lukken, dan gaan we zeker nog op zoek naar hulp.

verlichting

Romp sfeer verlichting: We gaan de boot op veel verschillende manieren verlichten. Zo gaan we bijvoorbeeld lampjes aan de buitenkant van de romp bevestigen, zodat  het water om ons heen verlicht wordt. Dat doen we , zodat het sfeer geeft rondom de boot tijdens het vissen en zwemmen in de avond.

verplichte verlichting: Omdat onze sloep harder dan 20km per uur gaat zijn we verplicht tot veiligheidsverlichting. Dat houd in dat we een wit 255 graden licht op de voorkant moeten hebben en een 135 graden wit licht aan de achterkant, aan stuurboord zit een groene verlichting in een hoek van 112 graden  en aan bakboord een rode verlichting in 112 graden.

sfeerverlichting binnenkant boot: De binnen kant van de boot willen bekleden met let verlichting. We kiezen voor let verlichting omdat het licht verstelbaar is in kleuren en dat geeft een gezellige  sfeer in de boot. Ook kan je let op wit zetten dan brengt het voldoende licht om bijvoorde een boek of kaart te lezen.

muziek systeem

Radio: We willen graag een radio in bouwen die waterdicht is. Ook is het werk belangrijk dat hij over de volgende functie beschikt: Bluetooth, USB, AUX en SD. Daarom kiezen we voor de Marina radio 1308UAB.

speakers: De boot moet ook zeker uit gerust worden met goede speakers, die natuurlijk tegen alle weersomstandigheden kan. Daarom kiezen we voor de bose 151 speaker. Deze speaker kunnen we makkelijk in de boot bouwen en hij is weer dicht.

Oplaat punten

We willen de boot voor zien van meerderen stopcontacten. De manier hoe we dat gaan uitwerken weten we nog precies. Er zijn meerdere opties, we kunnen kiezen voor usb punten waar je dan je oplader in kan stoppen, alleen de meesten van die stopcontacten zijn erg lelijk en past niet in het interieur. Een andere goede optie is het maken van een waterdichte ruimten waar je je telefoon  ik kan stoppen en in de op lader te leggen waardoor hij nooit nat kan worden of beschadigen, het nadeel daar van is dat je niet bij je telefoon kan. De kans is heel groot dat we voor een combinatie gaan van beiden.

Koelkast

Natuurlijk wordt de boot uit gerust met koelkasten! Ook daar zijn we nog niet helemaal over uit. Er zijn klep koelkasten, deur koelkasten, schuifdeur koelkasten en koelkasten met la die je der uit kan schuiven. Onze keuzen hangt af van de uiteindelijke ruimten die we hebben in de boot. De koelkasten zullen we verwerken onder de zittingen, dus een klep koelkast zal niet heel handig zijn, maar dat is wel weer handig als we het toch in de vloer verwerken. Alle opties staan nog open. Het liefste bouwen we zelf in de open ruimtes een koelkast , maar dat doen we alleen als we genoeg tijd hebben.